Marc Chagall

Chagall i Berlin

chagall_01.jpg (79625 bytes)

Rådhusplatsen i Köpenhamn

chagall_03.jpg (52403 bytes)
Arken i Ishöj

chagall_05.jpg (43053 bytes)

chagall_07.jpg (60649 bytes)

chagall_00.jpg (33595 bytes)

chagall_22.jpg (59573 bytes)
Framför tavlan 1968

chagall_23.jpg (96809 bytes)
Det röda huset 1955

 

chagall_24.jpg (73197 bytes)
Nakenmodell över Vitebsk 1933

chagall_29.jpg (63233 bytes)
Den svarta handsken 1923

chagall_30.jpg (74721 bytes)
Människans skapelse 1958

chagall_31.jpg (94337 bytes)
Paradiset 1961

chagall_32.jpg (76416 bytes)
Adam och Eva drivs ut ur paradiset 1961

chagall_33.jpg (53861 bytes)
Bröllop 1918

chagall_35.jpg (87100 bytes)
1945

chagall_36.jpg (87675 bytes)
Salomos högavisan 1958

chagall_37.jpg (97699 bytes)
Salomos högavisan 1958

chagall_38.jpg (81190 bytes)
Exodus 1966

chagall_40.jpg (76258 bytes)
1952

chagall_43.jpg (67250 bytes)
I skymningen 1943

chagall_44.jpg (84570 bytes)
Släden i snön 1944

chagall_45.jpg (61159 bytes)
Släden 1943

chagall_46.jpg (67768 bytes)
1947

chagall_47.jpg (108481 bytes)
Moses får stentavlorna 1966

chagall_48.jpg (82859 bytes)
De tre akrobaterna 1956

chagall_49.jpg (74273 bytes)
Clownen och busken 1966

chagall_50.jpg (73945 bytes)
Moses vid den brinnande busken 1966

chagall_51.jpg (92246 bytes)
Ur med blå vinge 1949

chagall_52.jpg (57433 bytes)
Mor vid ugnen 1914

chagall_53.jpg (68830 bytes)
Födseln 1911

chagall_54.jpg (111378 bytes)
Det sjuka barnet 1919

chagall_55.jpg (79807 bytes)
Jordgubbar 1916

chagall_56.jpg (66215 bytes)
1915

chagall_57.jpg (70958 bytes)
Vitebsk 1914

chagall_58.jpg (91639 bytes)
Ängelns fall 1934

chagall_59.jpg (56783 bytes)
Det gröna ögat 1944

chagall_61.jpg (113041 bytes)
Ängelns måltid 1975

chagall_63.jpg (105515 bytes)
Profeten Esajas 1963

chagall_66.jpg (69046 bytes)
Kung David 1968

chagall_68.jpg (92088 bytes)
Mirjams dans 1966

chagall_69.jpg (97540 bytes)
Moses får stentavlorna 1966

chagall_70.jpg (100366 bytes)
Heligadommen 1966

chagall_72.jpg (67568 bytes)
Kyrkogården 1917

chagall_74.jpg (59061 bytes)
1950

chagall_75.jpg (80551 bytes)
1945

chagall_76.jpg (80125 bytes)
1950

chagall_77.jpg (63932 bytes)
De fem ljusen 1950

chagall_78.jpg (78787 bytes)
Bastiljen 1954

chagall_79.jpg (49468 bytes)
Monstret från Notredam

 

chagall_08.jpg (61414 bytes)
1916

chagall_09.jpg (106320 bytes)
Hästen på cirkus 1964

chagall_10.jpg (93228 bytes)
1913

chagall_11.jpg (99820 bytes)
1954

chagall_12.jpg (62591 bytes)
1914

chagall_13.jpg (91711 bytes)
1947

chagall_14.jpg (102347 bytes)
1927

chagall_15.jpg (92996 bytes)
1939

chagall_16.jpg (51853 bytes)
1916

chagall_17.jpg (74233 bytes)
1917

chagall_18.jpg (79307 bytes)
1911

chagall_19.jpg (94445 bytes)
1978

chagall_87.jpg (85186 bytes)

chagall_95.jpg (74119 bytes)

chagall_96.jpg (41117 bytes)

chagall_97.jpg (67637 bytes)

chagall_98.jpg (137157 bytes)

chagall_92.jpg (34368 bytes)
Chagall museet i Nice

chagall1.jpg (9284 bytes)
Chagall museet i Nice

chagall_89.jpg (57808 bytes)
Glasmålning Chagall museet i Nice

chagall_94.jpg (77123 bytes)
Mosaik Chagall museet i Nice

chagall6.jpg (14133 bytes)
Utanför Chagall museet i Nice

chagall5.jpg (13323 bytes)
Entrén

_________________________________________

Marc Chagall

Vad var karakteristiskt för Chagalls målningar?

Barndom i Vitebsk, Vitryssland på gränsen till Litauen. Judisk befolkning
Född 7 juli 1887 byn Pestkovatik - Vitebsk (vet ej exakt när han föddes)

Famil, 7 syskon hade han och han var äldst. Sträng uppfostran.
Far- sillhandlare
Farfar- rabbin
Morfar- slaktare
Farbror- usel violinist

Timmerstugorna i Vitebsk blev bränsle åt ugnarna i koncentrationslägret Treblinka. Det finns därför inget kvar av hans hemby idag.

När han började måla-1906
En klasskamrat satt och tecknade. Chagall blev imponerad och frågade honom hur han gjorde. Han svarade:
- Fårskalle! Gå till biblioteket och leta upp en bild du tycker om och rita av den. Chagall valde ett porträtt av kompositören Anton Rubinstein.

Inspiration
Han fick inspiration från barndomen och drömmar men framförallt från Bibeln. Han målade aldrig vad han såg utan vad han kände.

Utbildning - Kurser, akademier
När han fick upp ögat för konsten anmälde han sig till en konstkurs i byns ateljé. Senare for han till St Petersburg och skrev in sig på den Fria akademin där. Han lärde sig snabbt och började snart jobba på egen hand.

Verk, målningar - färger, motiv, fönster

När han började utveckla sina talanger inom konsten var de samtida konstnärerna impressionistiska realister. Manet var väldigt populär. Efter att Chagall hade mognat började den populistiska impressionismen, tillbakavändandet till jorden och det ryska folkets liv, inspirera honom mer och mer. Chagall ville inte knytas till en inriktning utan menade att han tolkade populismen på sitt eget sätt.

Chagalls familj tillhörde ett hassidistiskt samfund vilket gjorde att han blev påverkad av hassidistisk mystik. Detta betyder dock inte att hans målningar är ett uttryck för en mystisk och religiös tro. Det har bara satt sina spår i konsten.

Omvärlden har klassat Marc Chagall som expressionist, fauvist, kubist och surrealist. Expressionism kom på 1900-talet och beskriver konst där de subjektiva känslorna är viktigare än de objektiva iakttagelserna. Målningarna speglar med andra ord konstnärens sinnestillstånd snarare än den yttre verkligheten. Expressionister målar ofta det "fula", dvs fattigdom och lidande. Verkligheten har förvrängts för att kunna ge uttryck för känslor. Effekten stärks av starka färger och förvrängning av former.

Fauvism är en strömning inom måleriet där färgen utgör konstverkets viktigaste beståndsdel. Färgerna användes ofta rena, dvs direkt från färgtuben. Favuismen var aldrig någon "skola" eftersom konstnärerna aldrig formulerade något gemensamt program. Fauvismen avlöstes av kubismen.

Kubism är en modern konst som hade sin huvudperiod från kring1907. Det är inte meningen att målningarna ska se verkliga ut. Konstnärerna använder geometriska former för att visa sina känslor. Det handlar i stora drag om att göra allt överdrivet fyrkantigt. Kubismen följer inte alls det traditionella centralperspektivet.

Surrealismen har ingenting med stilen att göra. Den syftar istället på motivet och inställningen att vilja fånga en verklighet bortom verkligheten, man skulle kunna kalla det för någon slags öververklighet. Surrealismen söker sig bort från förnuftet och in på ett undermedvetet plan där ingen logik eller vetenskap råder. Det är poetiska tolkningar av världen, som inte alltid är behagfulla, utan ibland otäcka och fulla av gåtor. Den brist på logik som känns igen från drömmens värld är vanlig i surrealistisk konst, liksom överraskningseffekter och poetiska stämningar och inslag.

Vanliga motiv i Chagalls målningar är landskap från Paris, folket från Vitebsk, profeter och akrobater.

Chagalls utveckling
Från början använde han sig bara av mörka färger eftersom det var vanligt i Ryssland. Allt var dystert och känslan/effekten förstärktes av de mörka färgerna. Motiven var ofta ryskt landskap med vida, flacka slätter, vägar kantade av buskar, vetefält och skogar. De tecknade människorna var judar med helskägg, bönelockar, svart vid kaftan och pälsbrämad huvudbonad. Kvinnorna hade långa kjolar och kragar som var knäppta ända upp i halsen. Plaggen var av tjockt brunt hemvävt linne och helt formlösa.

Det fanns dock mycket kärlek i barndomshemmet vilket återspeglas i målningarna. Chagall valde ut den blåa färgen till att symbolisera lycka. Han ville också vara en del av sina målningar och gömde sig därför på olika ställen. Till exempel kunde han titta ut ur ett träd eller skåda händelseförloppet från tavlans målade himmel.

Även morfadern återspeglas på olika sätt i målningarna. På vissa tavlor kan man se en skäggig jude sittandes på ett tak. Detta symboliserar morfadern då han under en högtid klättrade upp på ett tak gnagande på en morot. Morfadern var slaktare och Chagall målade ofta mulor m.m. och korsfästa kor helgonförklaras och kommer till himlen.

I skolan var Chagall oslagbar i geometri. Vinklar, trianglar och kvadrater var helt enkelt hans grej. Detta förde in honom på kubism senare.

1906 flyttade han till St Petersburg. Den Chassidiska judendomen blev ett formande inslag i hans konst. Här hämtade han sin misstro mot det rationella. Han ville istället att allt skulle vara gränslöst, upp och ned och en tyngdlös värld.

När han kom till Paris 1910 lärde han sig att använda mycket färg. Det blev en explosion av flödande sol i målningarna. Ljusa färger tog över i hans verk och frihet och livsglädje formade hans nya stil. Chagall ville inte måla som alla andra, utan något nytt och annorlunda. Han sökte en befrielse och målningarna är ett universum av former, ett universum där allt är möjligt. Det vill säga att ett träd kan vara mycket mer än bara ett träd och människan kan ha fem fingrar på ena handen och sju på den andra. Det var nu som fauvism och kubism fick uttryck i verken och Chagall var totalt likgiltig mot impressionismen som nu var stor. Ingen förstod sig på honom och det var han fullt medveten om.

1914-1922 befann han sig i Ryssland och dottern Ida föddes. Det tillkom därför flera intima målningar av barnet under den här tiden. Chagall sa också att han var en orientalisk målare. Han utvecklar inte precis det här begreppet vidare. Man kan i alla fall konstatera att bilderna från den här tiden saknar horisont, rymden är oändlig och figurer och föremål svävar tyngdlöst.

1916-1917 Ryska revolutionen gjorde att Chagall ville föra krigets offer till sina tavlor. Många huvuden flyger av halsarna under dessa år. Eftersom revolutionen ledde till en stram ekonomi för Chagall var han tvungen att måla på papp och det blev mest teckningar och skisser.

Berlin 1922-1923. Här utgavs hans biografi Mitt liv och till den gjorde han sina första trä-snitt för illustrationerna i boken. Gravören Chagall var nu född och grafiken gick sida vid sida med hans måleri. Första gången han var i Berlin gav han ett stort antal bilder till en person som skulle sälja dem vidare. Första världskriget bröt ut kort efter den här händelsen och Chagall återvände inte till staden förrän 1922. Då var alla bilderna sålda men Tyskland led av svår inflation och pengarna han fått för tavlorna var inte värda något alls. Detta var det andra stora misslyckandet med försäljningen för Chagalls del. Det första var i Ryssland då han hade givit bort tavlorna utan att skriva något avtal med återförsäljaren. Dessa oturliga händelser följdes av fler. Han hade mycket otur med sina tavlor. De var populära men han blev alltid av med dem på något sätt. En del blev stulna.

Frankrike 1923-1941. Allt han hade åstadkommit under kriget var borta och Chagall valde att återskapa sina förlorade verk. Ibland lånade han originalet (som han ej fått betalt för) och kopierade det. Detta ledde till att värdet på originalet sjönk eftersom det fanns en snarlik kopia. När det inte gick att få tag på den ursprungliga tavlan målade han kopian ur minnet. Vid den här tiden menade Chagall att både expressionismens och kubismens tid var över. Han började måla mjukare former med mer harmoni. "Ida vid fönstret" är ett exempel på mjukare lyriska och harmoniska tillstånd. Det skeva och förvrängda har praktiskt taget rationaliserats bort. Motiven bestod av mycket grönska och solsken. Chagall har fått stor uppmärksamhet vid den här tiden och cirkusfigurer och clowner märks mer och mer i målningarna. De lärda ansåg att Chagall nu borde klassas som surrealist men som sagt ville han hålla sig utanför alla skolor.

1927 blev Bibelmotiven viktiga inom hans grafiska område. Fem år senare hade han fullbordat 32 plåtar av bibeletsningar för första moseboken. Enligt Chagall själv så finns det inte en enda kvadratcentimeter som är fri från längtan till hans hemland.

Vid slutet av 1930-talet bröt 2:a världskriget ut och Chagall återgick till de mörka och dystra färgerna. Det blev grubblande jordbunden vrede och tungsinthet. De fjäderlätta penseldragen var som bortblåsta liksom de fina pastellfärgerna. Det var Hitlers judeförföljelser som manade fram det mörka hos Chagall och hans målningar.

1941-1948 Förenta staterna
23 juni 1941 flydde Chagall till New York. Han kunde inte längre vara kvar i Frankrike på grund av kriget. Han skickade ca 500 verk till Spanien för förvaring och senare transport över Atlanten. Chagall trivdes väldigt bra i New York eftersom det aldrig blev natt. Ljuset flödade ständigt över Manhattan. Den amerikanska landsbygden förstärkte hans ryska bakgrund eftersom det fanns kor, höns grönska, ängar m.m. där. Sorgligt nog dör hans första fru i den här vevan och bröllop och kärlek får smycka hans målningar en tid fram över. Den första hustrun fortsätter att dyka upp i hans målningar även efter att han hade funnit en ny kärlek. I den här perioden började han också skära sönder tavlor han inte var nöjd med. Han förstörde inte dem utan delade upp dem i många mindre tavlor. Detta har försvårat dateringen av verken.

1948-1952 Åter i Frankrike
Chagall ville tillbaka till Frankrike och väl där fortsatte han att omarbeta gamla verk. Han skapade även nya, t.ex. "Den gröna tuppen". Där figurerar spiran på Orgevals 1000-tals kyrka. (religion/bibel inblandad igen). Religiösa målningar var fortfarande en "besatthet" hos honom. Chagall såg sig inte som en judisk konstnär utan kallade sig för universell.

Barndomens påverkan
Chagalls verk skildrar lite av den judiska och ryska traditionen som han föddes och växte upp i. Intrycken från barndomen tar stor plats i hans konstverk. Även drömmar och poetiska metaforer skildras i målningarna. Bibeln var en betydelsefull inspirationskälla för Chagall och många av hans motiv är hämtade från Gamla testamentet. Redan i unga år var han väldigt fascinerad av Bibeln och han har därför försök återspegla den i sin konst. De här bilderna representerar inte ett enkelt folks dröm, utan hela mänsklighetens.

Inspirationen från Bibeln ger bilderna en prägel av enhet och sammanhang. De återger, genom det utvalda folkets egen historia, hela mänsklighetens historia. De specifika intryck som verken framkallar hos oss ska förlänga det universum konstnären har skapat.

Färgkraften har alltid blivit framhävd som "Chagallstilens" väsentligaste faktor. Hans bilder är alltid koreografiska och det är dansens linjer. Alla element är i rytmisk rörelse. Motiven är ögonblicksbilder i en koreografisk linje med ett före och ett efter. (tex bilden på sid 42). Chagall säger: " Mina bilder är min biografi. Jag målar med penseln istället för munnen. I mina målningar ligger min barndoms hela fattigdom".

Minnen från barndomen återkommer i otaliga verk. Ett exempel är tavlan "Vit korsfästelse" från 1939. Tavlan är en av många som skildrar en eldsvåda. Motivet kommer från Chagalls födsel. När han föddes i de fattiga judarnas område förekom en stor eldsvåda. Madrass, mor och barn fick bäras genom staden till ett tryggare område. Detta har Chagall fått berättat för sig och när han hörde det tolkade han händelsen som att han inte ville leva. Enligt berättelsen trodde de anhöriga att han var dödfödd och han vaknade inte till liv förrän de hade stuckit honom med nålar.

Chagalls far var sillhandlare men i Chagalls målningar befinner sig fisken vid rivieran. Fisken förknippas inte bara med fadern utan också med kristendomen. Fisken är en symbol för Kristus. Chagall ansåg sig inte instängd i någon speciell religion och han har hämtat sina motiv var och när de än har satt hans fantasi i rörelse.

Även Chagalls farbror har fått ta plats i målningarna. Så fort det förekommer en violinist på målarduken skildrar denne konstnärens minne av sin farbror. Farbrodern var en usel violinist men han spelade med entusiasm. Chagall gillade också att spela violin så det är förmodligen därför motivet förekommer relativt ofta.

Tavlan "Golgata" symboliserar korsfästelsen. Han använde sig av det här motivet under Hitlers år kring andra världskriget. Chagall drog nämligen paralleller mellan korsfästelsen och judarnas förföljelse. Det var alltså inte bara barndomen som påverkade utan samtiden spelade också en viktig roll för inspirationen.

Sammanfattning: som sagt påverkade barndomen den här författaren väldigt mycket. De platser han har besökt under sin livstid har också spelat en stor roll för tavlornas motiv. Detta kan kännas ganska självklart eftersom man blir influerad när man kommer till nya ställen och nya kulturer. Det speciella och lite unika med Chagall har istället varit att han har tagit till sig intrycket och gjort om dem till personliga känslor för att sedan återge känslointrycket på ett personligt sätt i konsten. Även samtida händelser så som världskrigen och ryska revolutionen har satt sina spår i hans verk. För att hålla nere budgeten köpte Chagall gamla tavlor och målade över dessa, eftersom det var billigare än att köpa helt nya dukar. Hans samanlagda produktion är förmodligen större än Picassos.

Marc Chagall slutade arbeta vid 97 års ålder. Kort före den dödliga hjärtinfarkten fullbordade han en teckning av israeliternas ankomst till "Det förlovade landet". Chagall var en unik målare som har varit väldigt svår att klassificera, dels därför att han jobbade mycket för att inte bli det.

__________________________________________________________________________________________________


                                                    Sture Andersson, kallad Borstahusgreven

Borstahusen fanns på 60-talet ett antal personer som var mycket konstintresserade och som själva hade stora konstsamlingar.
Den främste bland dessa var Sture Andersson, kallad Borstahusgreven.
Sture hade varit i Frankrike många gånger sedan mitten på 20-talet och personligen lärt känna många konstnärer.
Bland andra lärde han känna Picasso och, speciellt, Marc Chagall.
Med Sture Andersson som drivande kraft bildades Borstahusens Konstförening den 6 december 1966 med bl.a.
professor Fredrik Nilsson som ordförande och Sture Andersson som intendent.
Genom att både utställningarna och årsgåvorna höll en mycket hög kvalitet, var det många som ville bli medlemmar.
Som mest hade föreningen över 6000 medlemmar.

Mer om Borstahusgreven Sture Andersson

_________________________________________________________________________________________________



Chagall i Berlin